antifreeze

دلایل خرابی و فرسودگی رادیاتور و نشتی آن

موتور به عنوان عامل محرکه خودرو در زمان کار، حرارت بسیار زیادی رو هم تولید می‌کنه که این حرارت به قطعات دیگه موتور هم می‌رسه و در صورتی‌که کنترل شه، بقیه قطعات خودرو رو هم درگیر می‌کنه و تو عملکرد اون تاثیر می‌زاره. در اینجا ما رادیاتور قهرمان رو داریم که کارش خنک سازی محیط موتور هستش و نمی‌زاره آسیبی به موتور برسه.

 

۱- پر کردن بیش از حد رادیاتور

گاهی اوقات ممکنه این طور فکر کنید که هرچقدر مایع خنک کننده یا آب داخل رادیاتور بیشتر باشه، به همون اندازه هم باعث میشه تا بهتر کار کنه و خنک سازی موتور رو انجام بده. در صورتی که این کار نه تنها منجر به محکم سازی نمیشه، بلکه باعث میشه تا فشار آب داخل رادیاتور بالا بره. افزایش میزان آب رادیاتور بیش از حالت نرمال باعث کاهش آب رادیاتور و اختلال در عملکرد سیستم خنک کننده موتور خودرو میشه.

۲- عدم هواگیری رادیاتور

یکی از کارهایی که باید برای سلامت رادیاتور خودرو خود انجام بدیم اینه که در سرویس‌های سالانه هواگیری رادیاتور را فراموش نکنیم. در صورتی که هواگیری رادیاتور خودرو انجام نشه، سطح آب اون تا حد زیادی کاهش پیدا میکنه و آسیب می‌بینه

۳-پوسیدگی، زنگ زدگی و خوردگی رادیاتور

با توجه به اینکه آب و ضد یخ داخل رادیاتور به طور دائم در حال حرکت در بین مخزن رادیاتور و شلنگ های آن هستند، در طی زمان باعث زنگ زدگی و خوردگی این مسیرها و اتصالات بین اون‌ها میشوند. البته این امر طبیعیه و در همه خودروها هم رخ میده‌. با این حال بررسی و بازبینی به موقع خودرو رادیاتور می‌تونه از میزان نشت اون تا حد زیادی جلوگیری کنه.

با این وجود در صورتی که جنس رادیاتور از آلومینیوم باشه، دیگه ما با مشکلی به عنوان خوردگی و زنگ زدگی مواجه نمی شیم که خیلی خوبه! اما در این مدل رادیاتورها هم در طی زمان معمولا درزهای منبع فرسوده میشن و همین باعث نشتی رادیاتور خودرو میشه. به طور کلی رسوب گرفتن قمقمه‌ای‌های شلنگ های رادیاتور بعد از مدتی باعث میشه تا عمل خنک سازی به طوری که باید انجام نشه و رسوب های اون جلوی این کار رو بگیره. به همین دلیل بهتره که سرویس رادیاتور خودرو به طور مرتب انجام بشه. اگه به جای استفاده از مایع خنک کننده، از آب معمولی در رادیاتور استفاده می‌کنید، بهتره که بیشتر مراقب باشید و به طور منظم رادیاتور و نحوه کار اون رو بررسی کنید.

۴-عیب در درب منبع انبساط

یکی دیگر از دلایلی که باعث میشه تا در مدت زمان خیلی کوتاه سطح آب رادیاتور کاهش پیدا کنه و عملکرد اون هم با مشکل مواجه بشه، وجود ایراد درب منبع انبساط رادیاتور هست.

۵-عیب در ترموستات

وجود ایراد در ترموستات هم میتونه باعث نشتی رادیاتور و کم شدن آب او بشه. در واقع وقتی که ترموستات به خوبی عمل نمیکنه، باعث میشه تا دمای آب بالا بره، رادیاتور تحت فشار قرار بگیره و در نتیجه مایع و آب داخل اون تاحد قابل توجهی کاهش پیدا کنه.

۶-خرابی درب رادیاتور

درب رادیاتور هم اهمیت زیادی در عملکرد سیستم خنک کننده داره و در صورتی که آسیب ببینه، خراب بشه و یا برداشته بشه، آب موجود در سیستم خیلی سریع تبخیر و کاهش پیدا می‌کنه. درب رادیاتور دو سوپاپ داره که نقش مهمی در عملکرد رادیاتور خودرو ایفا می کنند و وجود خرابی در این درب باعث میشه تا آب و مایع خنک کننده به طور مناسب و نرمال در سیستم نچرخه و دمای موتور بالا بره. بالا رفتن دمای موتور هم در نتیجه فشار لازم در سیستم رادیاتور را از بین می بره و با افزایش گرما باعث آسیب دیدن موتور میشه.

به طور معمول دیدن و مشاهده کردن مایع خنک کننده یا ضد یخ در اطراف رادیاتور و جایی که خودرو پاک شده، میتونه علامت هشدار در رابطه با خرابی درب این بخش باشه. یه نکته که جا داره اینجا بگم اینه که اگه می‌بینید که در فواصل زمانی خیلی کوتاه خیلی زودتر از انتظار تون شلنگ های رادیاتور خراب می‌شوند، در اولین قدم باید به خرابی درب رادیاتور شک ببرید؛ در صورتی که درب رادیاتور نتونه عملکرد خودش رو خوب انجام بده، شلنگ‌ها خیلی زودتر از موعد ترک می‌خورند یا پوسیده می‌شوند.

۷-وارد شدن آب به محفظه سیلندر از دلایل نشتی آب رادیاتور

یکی دیگر از دلایل آسیب رادیاتور و نشتی اون، ورود آب به محفظه سیلندر هستش. زمانی که واشر سرسیلندر سوخته و یا معیوب میشه، آب از سر سیلندر خارج و میزان مایع داخل رادیاتور تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کنه.

۸-نشتی بخاری خودرو

جالبه بدونید که یکی از اصلی ترین و رایج ترین دلایلی که باعث نشتی رادیاتور می‌شوند، نشتی بخاری خودروعه که باعث کاهش سطح آب رادیاتور میشه و به عنوان یکی از علت‌های اصلی مراجعه راننده ها به مکانیکی شناخته میشه. اگه تصمیم دارید تا میزان آب داخل رادیاتور رو چک کنید، بهتره که ابتدا مطمئن بشید که موتور داغ نباشه و خودرو خاموش و کاملا سرد شده باشه. سپس درب رادیاتور رو باز کرده و به بررسی بخش های مختلف اون بپردازید.

۹-استفاده از ضدیخ بی کیفیت

استفاده از ضدیخ بی‌کیفیت در رادیاتور خودرو از دو جهت برای شما مشکل ایجاد میکنه؛ اول اینکه ضدیخ ها خیلی زودتر از زمان مورد انتظار بخار میشن و باعث کاهش سطح آب در رادیاتور می‌شوند و هم از طرفی میتونند به رادیاتور و اجزای آن آسیب رسونده و خیلی سریع رسوب و عملکرد این سیستم رو با اختلال مواجه کنند. به همین دلیل بهتره تا در زمان انتخاب ضد یخ بیشتر از قیمت، به نوع برند توجه داشته باشید.

 

نشتی رادیاتور خودرو به دلایل مختلفی مثل ورود آب به داخل سیلندر، درب رادیاتور، پوسیدگی یا خرابی شلنگ های رادیاتور، هواگیری نکردن رادیاتور و … رخ بده که میتونه باعث پایین آمدن سطح آب رادیاتور بشه و خنک سازی موتور رو با مشکل مواجه کنه‌. در نتیجه همه این موارد، گرم شدن و داغ شدن بیش از حد موتور رو داریم که باعث میشه تا موتور بسوزه و در سطح خیلی بالا آسیب ببینه. این مورد علاوه بر این که می‌تونه خطرات زیادی رو متوجه شما و سرنشینان خودرو کنه، هزینه زیادی رو هم برای تعمیر و مثل روز اول شدن می طلبه. به همین دلیل پیشنهاد ما به شما اینه که هرگز سلامت رادیاتور خودرو رو فراموش نکنید و حتماً از خنک کننده مناسب استفاده کنید. برای بررسی دوره‌ای رادیاتور خودرو خودتون می‌تونید با ما تماس بگیرید.

 

امداد خودرو تبریز

با کادری مجرب و فروشگاه لوازم یدکی کار شما را آسان نموده و با مراجعه یا تماس با امداد خودرو میتوانید از خدمات خوب ما بهره مند شوید.

جهت درخواست امداد با شماره های زیر در ارتباط باشید

۰۴۱۳۵۴۰۱۱۴۴ و ۰۴۱۳۵۴۰۴۴۴۴

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *